ProTeam Staff Stories - Ploegleider Mario Aerts: "Ik reed zelf tien Tours. Ik weet hoe moeilijk het is om een ​​etappe te winnen, want ik werd twee keer tweede"

Achter elke sterke renner staat een even sterk team. In onze serie 'Staff Stories' stellen we graag de mensen voor die ervoor zorgen dat Lotto Dstny elke dag als een goed geoliede machine draait. Vandaag: ploegleider Mario Aerts, die momenteel in de Tour de France is.
Race 10 juli 2024

“Deze Tour de France zijn we hier met vier sportdirecteurs. Ik ben verantwoordelijk voor een deel van de logistiek, die al voor de Tour begon, hoe je alles en iedereen hier krijgt en de logistiek gedurende de drie weken. Ik voer ook enkele sportieve taken uit, samen met Kurt Van de Wouwer, Marc Wauters en Dirk Demol. Voor elke etappe maak ik een dagplanning op en uiteraard bepalen we na een parcoursstudie het tactische plan. Ik verkende ook een aantal etappes.”

“In de Tour gebeurt zoveel dat we zeker vier ploegleiders nodig hebben. In de eerste auto zitten we met twee, maar ook in de tweede auto. Iemand moet rijden, Veloviewer volgen, maar je moet ook op je renners letten en met ze praten. Ondertussen krijg je tijdens de etappe berichten van de staff, dus je kunt het echt niet allemaal combineren. Als je met twee in de auto zit, kun je ook samen nadenken en gedachten delen. Na de koers hebben we vier meningen, wat altijd beter is dan slechts één.”

“Tot nu toe is het een beetje hetzelfde verhaal als de Tour van vorig jaar, ook toen hadden we geen ritzege. Maar ik hoop dat we er toch eentje nemen. Arnaud (De Lie) deed het elke sprint goed, behalve gisteren. Het liep al goed, want de vlakke sprints zijn hier erg hectisch en de zwaardere sprints liggen Arnaud normaal beter. Maxim (Van Gils) deed het de eerste twee dagen goed en er komen nog kansen voor hem.”

“Ik zie nog vijf kansen voor de ploeg, want de overige dagen zijn echte bergetappes en een tijdrit. In de bergetappes is er ook een kans, maar dat zal lastiger zijn als het daar een echte klassementsstrijd is. Daarnaast hebben we nog Harm (Vanhoucke) en de laatste dagen zal het vooral gaan om wat er nog in de tank zit. We zitten in de tweede week van de Tour, het is belangrijk om met de renners te praten. In deze Tour neemt Kurt deze taak op zich. Sommige renners hebben een verhaal te vertellen over hun dag, of soms hebben ze wat tips nodig. Het is belangrijk, ook richting de volgende dag.”

“Ik weet hoe moeilijk het is om de Tour te rijden, ik reed zelf tien Tours als renner. In 2002 ben ik twee keer dicht bij een ritzege geweest, dus ik weet hoe moeilijk het is om een ​​ritzege te pakken. Beide etappes waarin ik tweede werd, kwamen voort uit een ontsnapping, de eerste was etappe 15 met finish op Les deux Alpes waar Santiago Botero sterker was. De andere keer was de 17e rit, waar we meteen met drie wegreden van de start. De hele dag bleven we vooraan, in de afdaling probeerde ik weg te rijden en dat lukte maar ik viel zelf. Ze kwamen terug en toen werd het een sprint met drie, in de laatste bocht kwam ik opnieuw ten val en in de sprint liet ik de deur open ​​waardoor ik weer tweede werd.”

“De Tour is de zwaarste grote ronde, er staat veel druk. Ik voel nog steeds wat de renners voelen als ze na een etappe de bus instappen. Vorig jaar tijdens de Tour zei Maxim (Van Gils) 'Ik kan niet meer verder, ik heb niets meer in mijn benen.' Toen zeiden we hem kalm te blijven en in een bergetappe ging hij in de aanval. Dat zijn de ups en downs van de Tour en de ervaring die we hebben kan de renners helpen.”

 

Foto's: PhotoNews & Brecht Steenhouwer